Google AdWords uitbesteden of zelf doen?

Voor beide is wel wat te zeggen. Zelf doen is op de korte termijn natuurlijk goedkoper. Uitbesteden doet meteen een aanslag op je budget.  En als je tot zo’n investering besluit is het nog maar de vraag of die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Het belangrijkste argument voor of tegen draait eigenlijk niet om geld maar – zo heb ik zelf ondervonden – om TIJD.

Wat ik heb meegekregen van succesvolle ondernemers en marketing managers is, focus je op zaken waar jij het meest efficiënt in bent en laat de rest vooral over aan anderen.

Wat houdt het in om Google AdWords zelf te doen? 

In de eerste plaats nieuwe kennis maar vooral veel oefening.  Bij een groot bedrijf wisten ze me te vertellen dat een nieuwe AdWords specialist ongeveer een half jaar praktijkervaring nodig heeft om met succes grote accounts te kunnen beheren.

Als beginner een AdWords account opzetten en managen heeft risico’s. Je moet het onder meer opnemen tegen die doorgewinterde specialisten.  Zij kennen de trucs. En weten bijvoorbeeld precies hoe je voor keywords steeds minder in plaats van steeds meer hoeft te betalen.

Wat een hoofdpijn, denk je. Dan maar uitbesteden.  Nieuwe risico’s. Op een van de AdWords fora vertelt een ondernemer daarover. Het bedrijfje dat hij heeft benaderd vraagt hem een grote pot met geld te storten.

Dat is nodig om op relevante keywords te kunnen bieden, zeggen ze. En advertentiecampagnes op te zetten.  Twee maanden later is de pot leeg. De winst nul.

Waar moet je op letten bij je keuze van een AdWords bureau?

Je kunt je tegen dat soort fiasco’s indekken  door een aantal essentiële vragen te stellen. Ik heb 10 succesvolle webwinkels gesproken en dit zijn de vragen die zij stelden:

  • Is het bureau online aanwezig?  Hebben ze een blog?
  • Hoe hoog staan ze zelf op Google?
  • Zijn ze actief met social media?  Dat is hun visitekaartje.
  • Waaruit blijkt dat ze passie hebben voor hun vak?
  • Is er een klik met de AdWords  consultant die mijn accounts gaat beheren.
  • Bieden ze een proefperiode aan? Slechte bureaus willen blijven verdienen zonder de druk om te presteren.
  • Zijn ze echt geïnteresseerd in mijn onderneming, mijn diensten, mijn producten?
  • Houden ze alleen een verkoopplaatje of proberen ze ook mijn onderneming te leren kennen?

En dan nog een waarschuwing. De bureaus die het hardst schreeuwen en je gouden bergen beloven zijn waarschhijnlijk niet te vertrouwen.


Speak Your Mind

*